٥٠ أكلة للمستقبل للحفاظ على صحة سكان الأرض

  معظمنا بيعتقد أن مصادر الطاقة و المواصلات هي اللي بتسبب أضرار للبيئة خطيرة جدا. في الحقيقة نظامنا الغذائي هو اللي بيخلق أكبر تأثير".

-دكتور. توني جونيبر ، CBE، المدير التنفيذي للاستشارات ، الصندوق العالمي للمال - مركز الكوكب الحي المملكة المتحدة     

 عدد سكان العالم عمال يزيد يوم بعد يوم، وممكن يوصل لـ 10 مليار نسمة بحلول سنة 2050. علشان نضمن وجود موارد تكفي الجميع، وكمان علشان الأجيال الجاية، محتاجين ندور على طرق جديدة ونتكيف مع كوكب بيتغير يوم بعد يوم. والخبر اللي يفرحك هو أن كثير مننا، أفراد ومجتمعات، معندوش مانع يكون تأثيره إيجابي. جهودنا دي ممكن تكون في شكل عمل تغييرات بسيطة في عاداتنا اليومية، زي إنك تستخدم شنط وأزايز ميه بيتعاد تصنيعها، وكمان إنك تطبق مبادرات التكنولوجيا الفائقة اللي اتعملت علشان تقلل استهلاك الطاقة بشكل كبير. ومن المجالات المهمة اللي محتاجة ثورة هي نظامنا الغذائي العالمي. ايه علاقة دا باللي موجود في طبقك؟ بالتأكيد أكبر مما تتخيل!

future 50 foods

 إزاي ممكن خياراتنا الغذائية تأثر على البيئة؟ 

البشر مخلوقات بطبعها بتعتمد على العادات وخياراتنا الغذائية بتعكس الموضوع دا. وكمثال على دا، ثلاث أطعمة بس وهي - القمح والرز والذرة - بتشكل 60٪ من مدخولنا النباتي. اللي يهمك في دا اننا بنعتمد على مجموعة صغيرة من الأغذية الأساسية؟ والطريقة اللي بنزرع بيها غذائنا المتككر دي ليها تأثير كبير على بيئتنا وعلى إمداداتنا الغذائية العالمية. علشان نلبي الطلب على مجموعة الأطعمة اللي بيأكلها الناس، بيزرع المزارعين نفس المحاصيل وبيكرورا زراعتها كل مرة - الممارسة دي اسمها الزراعة الأحادية. وعلشان جسمك بيحتاج لمجموعة متنوعة من الأطعمة المنوعة المثالية، فدا بيخلي الأرض الزراعية أكتر صحة لما بيتزرع فيها مجموعة متنوعة من الأطعمة.  الزراعة الأحادية ممكن تخلص على المغذيات الطبيعية اللي في التربة، ودا بيهدد نمو الأطعمة اللي بنعتمد عليها. لما تضيف بعض الأطعمة من قائمة ال٥٠ أكلة للمستقبل المغذية لطبقك فانت بتغيير بسيط ممكن تعمل تأثير كبير!

 ممكن يكون جزء من ال٥٠ أكلة للمستقبل دول جداد بالنسبة ليك، ودا تنوع مش بس في طبقك، دا كمان له تأثير إيجابي على الكوكب. لما تاكل أنواع مش منتشرة زي البقدونس و الكينواي فدا بيحث مزارعينا إنهم ينوعوا المحاصيل اللي بيزرعوها، ودا هايخلي نظامك الغذائي أكتر فايدة. وفرنالك بعض النصايح علشان تغير في وجبات طعامك: 

  • الطاقة النباتية هي اللي بتسبب حوالي 60 ٪ من انبعاثات غازات الدفيئة الزراعية و إنتاج المنتجات الحيوانية3. حاولي تدخلي ال٥٠ أكلة للمستقبل في وجباتك، زي العدس، الكرنب، البامية، بدل اللحمة في وصفات الشوربة أو الطواجن.
  • في أكل متنوع متتخيليش فوايده غير الرز والقمح! جربي البروكلي غني بالبروتين، أو البطاطا الحلوة مع ووجبات الأكل حلو و حادق.
  • نوع من خضرواتك! هل تعلم أننا اكتشفنا أكتر من 20،000 نوع من النباتات الصالحة للأكل، وبالرغم من كدا احنا بنستهلك بس من 150 إلى 200 نوع بانتظام ؟ يالا نجرب! ايه رأيك تستخدمي الجرجير الغني بالفيتامينات في طبق السلطة الجاي.
  • جددي وصفاتك هاتلاقي الإبداع في الوصفات المغرية من كنور اللي بتركز على ال50 أكلة للمستقبل.