ارجعى اكتشفى أصناف الأكل - ٥٠ أكلة للمستقبل علشان وجبات محصلتش

امتى كانت آخر مرة جربتى فيها أكل ماطبختيهوش قبل كدا؟ كام مرة حطيتى خضروات جديدة في شنطت التسوق بتاعتك في السوبر ماركت؟ مفيش حاجة جات في دماغك، استنى انتى مش لوحدك. كثير مننا بيميل إنه يشتري نفس الأصناف كل أسبوع، احنا بنطبخ نفس الأكلات اللي بنحبها وبنكررها دايما. في الشنطة، هاتلاقي 75٪ من الأكل على مستوى العالم بينحصر في 12 نوع بس من النباتات و 5 أنواع من الحيوانات، و 60٪ من مدخولنا النباتي من 3 مصادر بس - الرز والذرة والقمح.

 ليه فايدة لينا نجرب أكل جديد من قايمة ال٥٠ أكلة  للمستقبل؟ لما تضيفى الخضروات والبقوليات والحبوب والمكسرات لوجباتنا فبكدا  هاتوفرى الفيتامينات والمعادن ومضادات الأكسدة لجسمك اللي موجودة في صنف ومش موجودة في صنف تاني. وبكدا مش بس هاتفيدى نفسك انت هاتفيدى البيئة. لما المزارع بتزرع نفس المحاصيل و تكررها سنة ورا سنة، دا بيهدد التنوع البيولوجي الزراعي. ودا معناه أننا بقينا بنعتمد بشكل خطير على عدد صغير من الأغذية ، علشان بالشكل دا المحاصيل التانية بتكون مهددة بالانقراض، وكمان الأنظمة البيئية الحساسة هاتتعرض للخطر. لحسن الحظ، احنا قادرين على التغيير.

 ال٥٠ أكلة  للمستقبل بيقدملك أطعمة لذيذة ومغذية ، وتأثيرها على البيئة مش ضار لما نقارنها بالأكل اللي بناكله حاليًا. انتي ممكن تتعرف على شوية من الأطعمة دي بسهولة، زي الكرنب، ودا ممكن تضيفي في السلطة  أو كشرائح مخلل. انتي ممكن تكون بالفعل بتضيفي المكسرات، ايه رأيك في الجوز المغذي المقرمش، تضيفي لوجبات طعامك بعد ما شوفتي في قوايم "الـ٥٠ أكلة  للمستقبل". واخيرا، اسمع مقولة الذواق الفرنسي المشهور جين انتيلمي بريلات سافارين: "إن اكتشاف طبق جديد يؤدي إلى إسعاد الجنس البشري أكثر من اكتشاف نجم". 

بنقدملك خمس نصائح علشان تضيف الـ٥٠ أكلة  للمستقبل لقوايم طعامك

  • ابتدي بعادات صغيرة! جربي العدس أو السبانخ ولا الحمص بدل الرز أو حطي البروكلي ولا بذور الكتان لطبق السلطة بتاعك كل يوم. استفيدي من نصايح كنور وكمان من الوصفات والأفكار علشان تستبدلي اكلك اللي اتعودت عليه بـال٥٠ أكلة للمستقبل.
  • حدد فرصتك حاسه بالملل مش عارفه ازاي تنوعي في فطارك ولا زهقتي من نوع أكل العشا اللي بيتكرر كل يوم؟ ما تجربي تضيفي البطاطا الحلوة مع البيض أو تطبخي كينوا على العشاء.
  • حدث بروتيناتك لما تستبدلي البروتين الحيواني بالبروتين النباتي فدا بيقلل من تأثيرنا الزراعي على البيئة. بدلي بعض اللحمة بوصفة عدس ولا فاصوليا سودا.   
  • استمتعي! اعملي مشاركة لوصفات جديدة على وسائل التواصل الاجتماعي اللي مكوناتها من قايمة ال٥٠ أكلة للمستقبل.

 الممارسة دي هاتخليك تتمتع بعقل متفتح وافتكر أنه كل ما تجرب أطعمة جديدة ، هاتزيد قدرتك على تطوير ذوقك وهايختلف تقديرك لطعامك المفضل الجديد! ادخل على الوصفات اللي بيقدمهالك طباخين كنور اللي بيقدمولك وصفات لذيذة تعمل فرق.